Історія одного стартапу, який став бізнесом

633

Сьогодні гостьовий пост про те, як внутрішня розробка під свої потреби вийшла в паблік і стала бізнесом.

У чому полягає важлива відмінність СДЛ від ГС? В якості контенту! Якщо на ресурсі публікуються цікаві матеріали, то він буде вигідно виділятися серед величезної кількості сайтів з похмурим рерайтом і копіпастом. Здавалося б, все просто: пішов на біржу копірайтингу, замовив купу статей, і справу зроблено. Але, як говориться в одному анекдоті, «є нюанси».

Зараз на ринку існує безліч місць, де можна купити і замовити статті. Це і численні біржі, і форуми, і окремі сайти. Однак чим довше існує ринок написання статей, тим гостріше на перший план виходить проблема їх якості – пошук хороших копірайтерів вимагає часу, грошей і міцних нервів. Оскільки всі існуючі варіанти пошуку гідних копірайтерів мене не влаштовували, було прийнято рішення розробити свою біржу копірайтингу – спочатку для вирішення власних завдань, а потім, коли проект набув достатньо завершену форму, і для загального доступу. Ми пропонуємо вашій увазі історію виникнення і розвитку нашого дітища – біржі ContentMonster.ru.

Вже маючи за плечима досвід інтернет-розробок різної складності, влітку 2010 року ми з партнером вирішили щільніше зайнятися власними контент-проектами і розвивати свої сайти. Відразу ж постало питання про пошук авторів для наповнення цих проектів якісними статтями. До того часу я вже неодноразово замовляв статті на декількох біржах, але багато чого мене там не влаштовувало.

Де ж хороші копірайтери?

Почну з відомої біржі «Адвего». Процедура роботи там влаштована таким чином, що опублікований мною замовлення бере в роботу перший-ліпший виконавець. Тобто, зрозуміти, чи підходить мені цей копірайтер і перевірити його, я міг лише зробивши та сплативши тестовий замовлення.

Виразного рейтингу авторів на «Адвего» ні, тексти часто приходили з грубими помилками, а одного разу мені взагалі прийшов вкрадений текст, який адвеговская система перевірки назвала унікальним. Про це я дізнався тільки потім, коли статтю не прийняли для розміщення в «Міралінкс».

Отже, я витрачав час і гроші на роботу з відверто слабкими авторами, яким краще було б займатися іншою справою, але ніяк не написанням статей. Форма замовлення на кілька екранів також тіпала нерви. Крім цього, відкрився і ще один важливий нюанс, ховається в довжелезному угоді (яке, як зазвичай, я не читав) всіх існуючих бірж контенту – це загальний відсоток комісії, який бере на себе біржа. Як виявилося, «Адвего» бере 10% від суми замовлення з замовника та 10% з копірайтера — разом 20% від суми замовлення!

Інтерфейс іншої популярної біржі – ETXT – мені не сподобався своєю надзвичайною перевантаженістю. До того ж і тут постала стара проблема – хто візьме замовлення? Як я можу бути впевнений у тому, що плачу гроші за добрий текст?

На розміщену мною заявку за ціною 1,5 WMZ/ 1000 знаків за копірайт 0,5 WMZ за рерайт (наша звичайна ціна) в першу ж годину приходили десятки пропозицій від копірайтерів, деякі фрілансери писали мені зворушливі і багатообіцяючі повідомлення (з помилками) у лічку з проханнями і вмовляннями вибрати саме їх, в результаті чого на відсів дилетантів йшло багато часу.

Рідко кому з копірайтерів виникало бажання звернутися другий раз: хтось надсилав текст дуже низької якості, хтось надсилав копіпаст з сайтів-конкурентів, хтось зникав і переставав відповідати на запити, взявши завдання і клятвено пообіцявши виконати його в строк.

Склалося таке враження, що зареєстрована на біржі купа школярів, які шукають легких грошей в мережі, готових демпінгувати і обіцяти супер-тексти, і думають, що «якщо завдання виявиться непосильним – адже можна просто перестати відповідати на аську і емейл, і замовник мене не дістане».

Інші біржі можна було не брати в розрахунок у зв’язку з тими ж проблемами, а також з-за слишкой високої комісії (від 20% до 40%!) та/або відверто слабкого юзабіліті.

Оскільки текстів нам потрібно було багато, ми вирішили зробити свій софт, який би вирішував усі перераховані вище проблеми і заощаджував би нам комісію, що сплачується бірж.

В Рунеті, незрозуміло чому, закріпився стабільний стереотип, що замовник повинен платити комісію біржі. Мене це «напружує» – я і так плачу за статтю, чому я повинен платити гроші за… право платити копірайтерам?!

Перші кроки

Перша проблема, яку треба було вирішити, була пов’язана з відбором копірайтерів. На існуючих біржах можна формувати «білі» списки авторів. Ми подумали, а чому б відразу не зробити один великий «білий список», відсіявши слабких і слабо мотивованих авторів?

У нас вже був досвід найму і відбору фрілансерів, і ми знали, що найефективніше працювала система онлайн-тестів в поєднанні з ручним відбором. Ми зробили двоступеневу систему тестування, перша щабель якої складається з індивідуально генерованого тесту з російської мови. Виявилося, що майже половина претендують на роботу «копірайтерів» цей тест не проходить.

Потім претендентів на реєстрацію в системі потрібно було виконати тестовий рерайт досить складного тексту. Кожна виконана робота спочатку перевірялася на унікальність і потім надходила до модератора. Текст оцінювався за кількома параметрами, включаючи стиль, простоту і точність викладу. На цьому етапі відсіювалася ще близько 50% претендентів.

Я замовляв статті в своїй системі і щоразу радів, отримуючи відмінний результат.

Перетворення особистого софта в публічний сервіс

Те, що вийшло в результаті, довелося мені і партнеру по душі, і ми вирішили зробити систему публічним продуктом. Для того, щоб товар був конкурентоспроможним, ми зробили мінімальну комісію у порівнянні з усіма існуючими біржами – 10% від суми замовлення. При цьому у нас її сплачує тільки копірайтер – замовники платять тільки за контент.

Натхненні ідеями команди 37signals, ми вирішили створити простий як цегла інтерфейс з мінімальною кількістю опцій і графіки. Додали автоматичну систему перевірки унікальності кожної статті.

Зазвичай я ставлю ціну в 1 WMZ за 1000 знаків, а потім, якщо робота копірайтера мені подобається, і я планую працювати з ним довго, він додається в «білий список», і його комісія збільшується до 1,5 WMZ. Перебувало досить багато бажаючих працювати за цими цінами, так що мені ще було з кого вибирати. У даний момент (на початок квітня) на біржі зареєстровано близько 230 відібраних авторів, при цьому постійно додаються нові.

Я не кажу про те, що на біржі все копірайтери ідеальні. Зустрічаються такі, які зривають терміни здачі, допускають помилки в тексті. Загалом, все як і на інших біржах. Проте в очі впадає те, що немає явних дилетантів, які навіть у своєму профайлі примудряються робити помилки. За відгуками клієнтів і з нашого досвіду, рівень статей у нас вище, ніж у основних конкурентів – 75-відсотковий відсів кандидатів, ймовірно, працює не так вже погано.

Спочатку ми анонсували ContentMonster.ru на декількох невеликих форумах, де бажаючі могли протестувати біржу і внести свої пропозиції. Місяць пішов на доопрацювання і налагодження всіх функцій. Довелося багато чого переробити і додати в систему популярні опції, які вже існували на інших біржах (клонування замовлень, можливість оплати за 1000 знаків і за замовлення, оплату з пробілами і без, перевірку унікальності не тільки через нашу систему, але і через будь-яку іншу існуючу програму). Систему обміну особистими повідомленнями ми вирішили зробити по аналогії з системою повідомлень Vkontakte.ru з деякими доробками.

Біржа в її поточному варіанті народжувалася в муках творчості. Не раз шаленів програміст, коли доводилося переробляти модуль, який писався пів-місяця. Але ми пройшли через всі зміни «генеральної лінії партії», правки і доповнення і нарешті запустили поточну версію біржі.

У голові й на папері ще багато нових планів, які поки що не хотілося б розкривати. Скажу тільки, що велика їх частина знаходиться в області поліпшення якості текстів і контролю за роботою копірайтерів, оскільки ми вважаємо, що даний напрямок є ключовим для забезпечення успіху біржі в довгостроковому періоді.

Зроблено чимало, залишилося зробити ще більше, і це мене радує. Адже завжди приємно реалізовувати проекти, корисні людям. Реєструйтеся та замовляйте хороші тексти у нас на ContentMonster.ru.

Мінський бомж,
весна, вічність.

Спасибі представнику бомжедвижения з Мінська за той час і сили, яке він витратив на написання даного поста.