Як стають лідерами рейтингу SEO компаній на SEOnews

112

Сьогодні у мене в гостях Марал Гаипова, яка розповість про лідерів ринку, рейтингах і клієнтів SEO-компаній.

Мазав, привіт! Розкажи на пальцях, як формується місце в рейтингу? На головній сторінці розділу Рейтингу є загальний рейтинг, який формується на основі суми балів, отриманих компаніями в останніх опублікованих рейтингах.
На даний момент ми щорічно проводимо два: «Рейтинг популярності бренду SEO-компанії» і «SEO очима клієнтів». Обидва будуються на експертній оцінці. Перший оцінюють самі SEO-компанії та незалежні експерти «Рейтингу популярності бренду». У другому експертами є клієнти SEO-компаній учасників дослідження.

Скільки клієнтів брало участь при формуванні рейтингу?
В останньому рейтингу «SEO очима клієнтів 2011» взяло участь близько 580 клієнтів. Але не всі вони ввійшли в рейтинг. Рейтинг розтягнутий у часі, триває три місяці. За цей час хтось із клієнтів відмовився відповідати, деякі перестали працювати з компаній підрядником, когось не стали враховувати, якщо це були клієнти різних проектів, але однієї корпорації.

Яким чином ви виходили на цих клієнтів?
За умовами рейтингу «SEO очима клієнтів» компанії самі представляють нам список 20 проектів, які вони просувають в даний час. Ми зв’язувалися з ними і опитували по телефону.

Ви враховували, що серед них можуть бути афілійовані особи?
По-перше, всі проекти ми спочатку перевіряли: заходили на сайти, шукали інформацію в інтернеті. Як ви розумієте, сьогодні все це зробити не складно. Необхідно було впевнитися, що це реальні, діючі клієнти, що не мають відношення до компанії, тобто не їх власні проекти, дочірні підприємства. По-друге, опитування по телефону дає багато можливостей. Розмовляючи з людиною особисто, є можливість задати додаткові питання, перевірити інформацію. Зазвичай люди не обмежуються скупими балами, які підсумки потрапляють в рейтинг, а завжди коментують свої відповіді. І нарешті, якщо навіть з 20 компаній один клієнт буде якимось чином нечесний, то на загальну оцінку це ніяк не вплине. А умовити/підкупити керівників усіх 20 компаній загрожує розголосом, в інтернет середовищі рано чи пізно таємне завжди стає явним. Сьогодні задоволений клієнт — завтра, після чергового апдейта, може дуже сильно образитися. Так, і чому раптом людина, яка вкладає в місяць від 50 до 100 тис. рублів на просування стане говорити, що все відмінно, якщо насправді це не так. Враховуючи все вищесказане: досить велика вибірка, деталізовані питання анкети, 10-ти бальна оціночна шкала і той факт, що похибка для всіх компаній за цим критерієм однакова і неминуча — все це робить можливість накрутки нікчемним.

Назвіть навскидку за якими критеріями взагалі можна оцінювати якість роботи SEO компанії? Скільки з них використовуєте ви і чому?
Якщо ми говоримо зараз про рейтингу «SEO очима клієнтами», то коли в 2008 році готувалися проводити його в перший раз, у створенні алгоритму підрахунку балів, розробці методології, критеріїв оцінки SEOnews допомагали запрошені експерти: Михайло Козлов, Дмитро Малявкін, Владислав Кочетков і Євген Трофименко. Була пророблена серйозна робота і в підсумку критерії оцінки в рейтингу «SEO очима клієнтів» поділили на дві групи: суб’єктивні і об’єктивні.

Перша група включає в себе: загальну задоволеність компанією, у якій клієнт замовляє послуги і задоволеність рівнем сервісу в компанії: рівень ведення проекту, рівень звітності, пропозиції по збільшенню ефективності рекламної кампанії клієнта. Об’єктивні критерії оцінки показують наскільки добре працює SEO-компанія з даним проектом. Вони включають такі показники, як: конкурентність тематики для позицій сайтів, середня позиція за проектом в місяць, частка пошукового трафіку у відсотках на місяць. На всі ці питання може відповісти сам клієнт, саме він є єдиним експертом в даному рейтингу.

Є інші критерії оцінки — але тоді ми будемо говорити про якісно нових рейтингах.

Наприклад, рейтинг за оборотами цікаво зробити. Або ось нам пропонують рейтинг за якістю просування, який би включав відсоток відмови від послуг. Провести подібні рейтинги стане можливим, лише коли компанії будуть готові представити громадськості цю інформацію.

Крім того є «Рейтинг Рунета», який будується на підставі тіц і PR. Є «Хто Просунув.ру» — рейтинг сукупної вартості просування клієнтів. І нарешті, «SeoRate» — рейтинг видимості по профільних запитах.

Тільки клієнт вирішує, що для нього важливіше при виборі підрядника: популярність на ринку, думка таких клієнтів як він, кількість пропонованих проектів або наявність «чобіт у шевця», тобто тримає компанія свій корпоративний сайт у «топі».

Скільки компаній (в штуках і в відсотках), реально працюють на ринку, не увійшли в рейтинг?
Тут краще говорити про загальному рейтингу Seonews. Там представлено 95 SEO-компаній. Якщо вірити Вебпроектам, то всього гравців ринку, тобто тих, хто заробляє на послуги з пошукової оптимізації понад 3000. Це компанії та приватні особи. А компаній, якщо я не помиляюся, за цими ж даними понад 300 по всьому Рунету. Думаю, всі популярні компанії рейтинг SEOnews охоплює. Хочемо більше працювати з регіонами. І у нас це виходить. Вони самі йдуть до нас на зустріч. І з кожним роком охоплення у рейтингу все більший. Це потрібно і клієнтам і SEO-компаніям. З року в рік пул компаній, що беруть участь у рейтингах SEOnews залишається постійним, тільки додаються нові. І ще, ми отримує від компаній зворотний зв’язок, так от рейтинг приносить очевидну користь і не тільки великим гравцям ринку, які у всіх на слуху і займають перші сходинки чарту. Невеликі регіональні компанії завдяки рейтингу «SEO очима клієнтів» стали відомо, вони кажуть, що до них все частіше дзвонять клієнти, посилаючись на рейтинги SEOnews.

Рейтинг рейтингом, а ви це діло якось монетизируете? Бачив реклами iSeo.
Крім банерної реклами, за яку ти говориш, всі кому не байдужий SEO-ринок, можуть стати спонсорами Рейтингу SEOnews. Умови спонсорства є на сайті.

Якими якісними і кількісними показниками треба володіти SEO компанії, щоб потрапити у ваш рейтинг?
Щоб взяти участь у рейтингу «SEO очима клієнтів» тільки мати більше 20 діючих пропонованих проектів/ клієнтів. Щоб взяти участь у рейтингу популярності потрібно бажання. А от щоб у нього потрапити, треба бути відомим в SEO-колах.

Наскільки я зрозумів, суб’єктивні оцінки компаніям виставляли ви самі на основі телефонних розмов з клієнтами цих компаній. Наскільки цей рейтинг в цілому об’єктивний?
Ні, не так. Ми опитуємо клієнтів з допомогою анкетування по телефону. Клієнти самостійно оцінюють компанію по всім критеріям за 10-ти бальною шкалою. Все це можна докладно прочитати в методології. Вона є відкритою та розміщується на нашому сайті. З приводу об’єктивності головне, що ми говоримо всім скептика — рейтинг відображає лише те, на чому він побудований! В даному конкретному випадку думка клієнтів про роботу SEO-компаній.

Є ідеї реалізувати інший рейтинг, що враховує багато факторів, наприклад частку пошукового трафіку на сайт компанії (наприклад), щоб цей рейтинг був найбільш об’єктивний?
Частка пошукового трафіку на сайт клієнта враховується вже в рейтингу «SEO очима клієнта», як один з об’єктивних критеріїв. Ідеї реалізувати в принципі інші рейтинги є. Це необхідно, щоб оцінювати ринок з різних сторін. Наприклад, зараз велику популярність придбало SMM напрямок. Багато компаній стали надавати подібні послуги, або хоча б вивчають грунт. Ми вирішили з’ясувати, наскільки їм самим вдається просунути свої корпоративні акаунти в соціальних мережах. У зв’язку з цим працюємо над методологією «Рейтингу активності SEO-компаній в соціальних мережах». Назва поки що робоча, може змінюватися.

З іншого боку, чи не простіше було звернутися до самим компаніям, щоб вони спільно працювали кожен фактор для рейтингу і в результаті вийшов майже ідеальний алгоритм ранжирування?
Я вже говорила, що при створенні рейтингу ми зверталися до авторитетних експертів у цій галузі. Вони оцінили алгоритм та внесли конструктивні пропозиції, доповнення, які ми врахували. Всі компанії Рунета просити внести свої пропозиції і корективи — не ефективно, викликало б масу суперечок і зайняло б багато часу, думаю кілька років. Ми ж цей час витратили на проведення дослідження.:) З іншого боку, нам дуже важливий зворотний зв’язок, тому жодна пропозиція представників SEO-компаній ми не залишаємо без уваги.

Розкажи трохи про незалежних експертів «Рейтингу популярності бренду», що це за люди?
Головне умова, на яку ми орієнтуємося запрошуючи експертів «Рейтинг популярності бренду SEO-компаній» — вони повинні добре розбиратися в ситуації на SEO-ринку, але при цьому в процесі оцінки не відстоювати власних інтересів. Всі десять експертів, які беруть участь у рейтингу — професіонали, у кожного з них великий досвід взаємодії з компаніями, що займаються просуванням, але самі вони до них відношення не мають. Тобто свого конкурентного інтересу у них немає, і ніщо не вплине на їх оцінку. У 2010 році експертами «Рейтингу популярності бренду» стали: . Владислав Кочетков (ФІНАМ), Інга Скворцова (Скеля), Сергій Циплаков (Mainlink), Павло Рогожин (Рамблер), Сергій Котырев (Юмісофт), Гліб Суворов (SEOqueke), Микита Пальянов (Investfunds), Сергій Кедрів (Openstat), Максим Спиридонов (Ройбер), Костянтин Леонович (SAPE).

Абстрагуємося)). Одна з відомих компаній купує в офіс seonews крісла вартістю в кілька тисяч доларів ну і так далі. Сенс є? Що дає саме ваш рейтинг як самим компаніями, так і потенційним клієнтам?
Краще купити нам путівку в Ріо-де-Жанейро назавжди і все, більше ніяких рейтингів.)) Жартую. Ні, купувати нам крісла за кілька тисяч доларів сенсу немає.)) А ось брати участь в рейтингах потрібно. Для клієнтів дані всіх рейтингів — це допомога у виборі компанії для оптимізації своїх сайтів. А для самих SEO-компаній абсолютно безкоштовна можливість заявити про себе, це PR, а так само можливість сказати все, що ви активно цікавитеся думкою клієнтів, і відстежити зворотний зв’язок з вже існуючими замовниками. Вважаю, що активна маркетингова і pr-політика завжди приносить позитивні результати. І це підтверджують компанії, які з року в рік беруть участь у наших проектах. Їх стали більше дізнаватися і їм дзвонять клієнти, посилаючись на наше видання. І хочу зауважити, що клієнти не завжди вибирають компанії з перших рядків чарту. Клієнти різні, у всіх свої цілі і завдання та виходячи з них, вони вибирають компанію з нашого рейтингу.

Скільки переглядів рейтингу було з моменту запуску останніх даних?
Більше 7000 з 23 травня до 2 червня.

Ви якось пробували підрахувати «втрачену» або «збільшену» прибуток для тих хто втратив позиції і для тих хто їх досяг? Які взагалі порядки?
Ні, цим я думаю повинні займатися самі SEO-компанії. А головне, PR — це довгострокове вкладення, результат може виявитися через рік-два, може й… завтра, точно прорахувати складно. Всі розуміють, що займатися їм потрібно, а рейтинг це прекрасна можливість.

Серед усіх відвідувачів рейтингу проводилася оцінка, чи був цей рейтинг корисний саме для відвідувачів?
Відвідувачі SEOnews — це люди професійно розбираються або/і цікавляться інтернет-маркетингом. Ручаюся, ця інформація для них корисна і далеко не зайва.

Які у вас подальші плани щодо розвитку даного рейтига?
Збільшувати кількість учасників, а значить охоплення ринку.

Ваші побажання SEO компаніям і думки про розвиток SEO в рунеті на цей рік.
Бути активними і більш відкритими, тоді ми зможемо зробити ще більше досліджень, які будуть цікаві ринку. У тому числі той самий горезвісний рейтинг за оборотами. Хочемо запросити регіони ще більш активно долучатися до участі в Рейтингах SEOnews. Що стосується прогнозу, то згідно з даними асоціації комунікаційних агентств Росії, які були озвучені Спб-РИФ 2011 — у першому кварталі 2011 року обсяг ринку склав 7,6 мільярда рублів, що говорить про те, що в порівнянні аналогічним періодом минулого року, відбувся приріст на 60 %. Думаю, що бюджети на просування в інтернеті будуть продовжувати зростати, а значить, зросте конкуренція між рекламодавцями. А Рейтинги SEOnews стануть опорною точкою для компанії в їх позиціонування на ринку.

Терехов.

Відео сьогодні теж про SEOnews