Інтервю з творцем порталу towave.ru

88

Сьогодні у мене в гостях Олексій, творець проекту towave.ru. Мені було цікаво дізнатися, як будувався і розвивався проект, як влаштована робота редакції, як цим проектом керують і що чекати від нього в майбутньому.

Олексій, привіт. Розкажи про себе, навіщо і як прийшов в інтернет?
Привіт! У 2001 році я вступив в РРООИКТ (Ростовська Регіональна Громадська Організація Інформаційних і Комунікаційних Технологій), де почав вчитися, як користуватися комп’ютером та інтернетом. Мене буквально вразило, які можливості відкриваються користувачеві комп’ютера.

Потім були перші сайти, перші кроки в просуванні. З тих пір все дуже змінилося звичайно.

Для мене інтернет — це все. Це й улюблена робота і місце відпочинку і нові знайомства. Я не можу сказати, коли я працюю, а коли просто відпочиваю.

Що таке towave.ru буквально одним реченням?
Це інтернет-видання про соціальні медіа та інтернет-бізнес.

Коли стартував проект, як довго він готувався до старту, навіщо його взагалі стали робити?
Взагалі, проект з’явився випадково. На даний момент існує не дуже багато видань, де можна прочитати дійсно гарні статті і новини про інтернет-бізнес і соціальні медіа. Я особисто випробовував недолік у хороших матеріалах за тематикою соціальних медіа, які б були не просто з області «відкрийте сторінку в Facebook і запрошуйте туди друзів», а якимсь невеликим підмогою в роботі. Крім того, з подивом виявив, що навіть про інтернет-маркетинг пишуть не так багато сайтів. Так, є хороші спеціалізовані сайти типу roem.ru, який пише про інтернет-бізнес або adme.ru, який пише про рекламу.

Але якщо я хочу на одному сайті почитати про соціальні медіа, про дослідження з інтернет-маркетингу і про інтернет-бізнес — коло видань відразу неймовірно звужується. Тому і виникла думка робити підбір думок кращих фахівців, а потім вже і створити щось своє в цій сфері.

Спочатку просто поставив DLE, замовив якийсь простий дизайн і найняв перекладача. Відбирав статті, давав на переклад і потім розміщував на сайті. Мені вони потрібні були для розширення кругозору по роботі і я міг спокійно їх ложить «в стіл», але вирішив поділитися з усіма з допомогою сайту. Приблизно через місяць стало виразно ясно, що цікавих матеріалів настільки багато, що перекладач не справляється, а наймати іншого — це вже цілий проект виходить і їм повноцінно займатися потрібно.

Подумавши трохи, замовив сайт на Drupal. Коли перенесли всі статті зі старого сайту на новий — було 25 січня 2011 року. Ця дата вважається днем народження проекту і як бачите, нам вже більше року.

2011 © toWave.RU у футері — чия недоробка в результаті :)?
Ага, є така справа). Виправимо, спасибі.

Скільки людина в даний момент працюють над проектом?
У даний момент над проектом постійно працює 8 осіб: 3 журналіста, 2 подкастера, 1 дизайнер, 1 редактор, 1 головний редактор. Постійно — це мінімум 4 години на день.

Це не персонал або співробітники — це команда. Всім Нам небайдуже, що відбувається в інтернет-сфері в цілому і що відбувається з нашим ресурсом зокрема. Я дуже довіряю цим людям і радий, що ми всі зустрілися.

На сайті не видно слідів монетизації — її поки що вирішили не починати або це питання буде вирішене найближчим часом?
Поки що проект розвивається виключно на мої кошти. Зрозуміло, є план розвитку проекту з конкретної монетизацією, всьому свій час.

Ви ведете свій власний подкаст — що це вам дає додаткову аудиторію, лояльність користувачів або щось ще?
Свій власний подкаст вже не веду, фізично часу не вистачає. Тільки подкаст-новини проекту зараз випускаються, кожен день. Є люди, які легше сприймають звук, ніж текст — для них наші подкасти. Крім того, це дуже зручно — за 5-6 хвилин почути всі основні новини дня. Сам слухаю з задоволенням. А лояльність аудиторії — це робити добре свою справу і думати про користувача, а не про монетизації.

Скільки людина зазвичай бере участь у створенні подкасту?
Дві людини — Дмитро та Олена. Вони — чоловік і дружина). Мені пощастило з ними зустрітися, це дійсно професіонали своєї справи.

Якщо не секрет, суму якого порядку «з’їдає» проект в місяць?
Секрет)

Яким ви бачите проект до кінця року, з’являться відео-подкасти?
Відео — думаю що поки не з’явиться. Ми з текстом і аудіо ще не все зробили, щоб братися за відео.

Якщо соціальні медіа щодо одногранное поняття, інтернет бізнес — досить багатогранне. Що саме публікується на towave, пов’язане з інтернет-бізнесом?
Це переважно питання, пов’язані з управлінням проектами та інтернет-маркетингом. Ну наприклад — Як бренди оптимізують свої цільові сторінки для мобільного перегляду, Можна організувати ефективну підтримку клієнтів через Інтернет?, Олексій Басов: вимога до інноваційності та унікальності в інтернеті вище, ніж в офлайні

Що особисто ти розумієш під інтернет бізнесом в рамках проекту towave?
Бізнес, у якого як мінімум 50% активностей пов’язана з інтернетом. Так, я сюди не вмикаю заробіток на посиланнях, трафік, соцмережах. Це з області манимейкерства.

Можеш розповісти про інших своїх проектах, які ти міг би показати аудиторії цього блогу?
У 2006 я став представником англійської компанії GFT Global Markets UK. Сайт — http://www.abforex.ru/. Спочатку все складалося добре. Це був англійський брокер з ліцензіями, а не наші вітчизняні «брокери». Був переведений торговий термінал на російську мову.

Це був мій другий бізнес в інтернеті. Перший був інтернет-магазином і його вже давно немає в інтернеті). Так от, незважаючи на те, що він був другим — шишок я набив чимало. Але було цікаво і я вважав, що приношу користь людям. Бо їх контрагентом був хороший брокер із зрозумілим бізнесом.

Моя компанія працювала півтора року і потім я згорнув діяльність і продав сайт. Основні помилки: переоцінка своїх можливостей, недооцінка вкладень в маркетинг. Ну і суто психологічна — бачив, як люди втрачають гроші. У цьому немає нічого корисного, для мене ж це — далеко не останні критерії. Розуміючи, що твій проект не несе користь людям — я не зміг працювати і закрив.

Ще одним проектом був туристичний сайт http://www.turspeak.ru/. Я його розвивав півтора року, домігся гарної відвідуваності за осудні гроші. І далі уперся в стінку. Потрібно було або шукати співзасновника/інвестора/партнера, або продавати. Бо залишатися просто одним з сайтів з туризму не хотілося, або все або нічого. У процесі цих пошуків — з’явився ToWave, і часу взагалі стало мало. Було шкода і продавати проект і бачити, як він місяцями топчеться на одному місці. У підсумку — продав, з великим жалем.

Розкажи будь ласка про те, як побудована робота редакції проекту, яку участь у роботі редакції приймаєш ти сам безпосередньо?
Редакція у нас побудована так. Є я, головний редактор і керівник. Є редактор і є журналісти. Журналісти пишуть матеріали, редактор їх проглядає, якщо є питання — вирішує сама або ж приваблює мене. У функції редактора входить координація всіх журналістів, давати теми і завдання. В мої функції не входить вся адміністративна діяльність, бухгалтерія, стратегія і загальний курс видання. Я кожен день спілкуюся майже з усіма членами команди, якщо треба — сам щось правлю або й пишу, що треба виправити.

Мій робочий день починається о 8 ранку і закінчується близько 11 вечора. Зрозуміло, можливі перерви на прогулянку в парку або кіно. Але мені це подобається, я — трудоголік і люблю свою роботу.

Яка зараз відвідуваність ресурсу і яку частку становить пошуковий трафік?
Відвідуваність зараз різко впала, літо робить свою справу). Близько 2-3 тисяч на добу. Для порівняння — у травні було в середньому 5-7 тисяч осіб на добу. Коли виходять резонансні новини або статті — бувають сильні скачки відвідуваності. Пошуковий трафік становить приблизно 25-28%.

Що ви зробили для завдань SEO, може бути є якісь хитрощі, які цікаво буде дізнатися читачам мого блогу?
Це перший проект, де немає ставки на seo). Воно звичайно є, але дуже мало. Перелінковка невелика, трохи посилань — і все. Я не хочу оптимізувати заголовки і тексти, щоб вийти в топи з якихось запитам. Набагато вигідніше випускати якісні матеріали, щоб вони розходилися з допомогою соціальних медіа, ніж оптимізувати сайт під пошукові системи.

Чому немає ставки на SEO? При виконанні необхідних і елементарних дій це стабільне джерело трафіку.
Для новинних сайтів пошуковий трафік — майже сміттєвий. Я не кажу, що він поганий, але він — нецільової. Наприклад, з пошуку на сайті відвідувач знаходиться 1.5-1.8 хвилини, а з Фейсбуку — близько 3-4 хвилин. Різниця суттєва.

Я не хочу «накачувати» сайт трафіком, але збираюся цього літа вже впровадити новий підхід до seo. Щоб збільшити відвідуваність і водночас час перебування на сайті.

Коли ти плануєш вийти в нуль і почати окупати інвестиції вкладені тобою?
У 2013 році.

Розглядаєш ти варіант продажу проекту через якийсь час і створити щось нове?
Поки немає. Вже було 2 пропозиції. Одне — купити повністю, друге — продати частину. Зараз не хочу. Мені подобається їм займатися, у нас хороша команда і перспективи — будемо самі поки розвиватися.

Є бажання до кінця запустити ще один проект, непринципово якої тематики, щоб так само йому «віддаватися», як і towave?
Ну ще один проект зараз в процесі створення. Вгадали)).

Якщо взяти тематику гаджетів, то допоміг би тобі твій досвід з towave досить швидко запустити і розкрутити подібний проект в іншій тематиці?
Я про цю ніші думав. Так. безумовно допоміг би. Але я один такий проект не потягну. А напарника, який міг би працювати і вкладати в проект як і я — не знайшов. Та й часу на це немає. А взагалі — всі тематичні проекти по суті схожі. Тому, якщо є досвід — його можна переносити на інші тематики.

Які найбільш ефективні джерела трафіку (крім SEO) в даний момент є для towave?
Фейсбук і твіттер. Звідти приходять добрі читачі.

Якщо б ти сьогодні робив towave знову, яких би помилок ти уникнув за умови того, що можеш користуватися отриманими накопиченим досвідом?
Та в принципі помилок було трохи)). До цього у мене був досвід керівництва тематичними проектами, всі шишки там набив. А ті, що були в towave — це досвід, навчитися «на березі» важко.

Хочу написати трохи у формі настанови. Коли ви затіваєте — пишіть концепцію проекту. Це вам дуже допоможе. Це здається, що ваш проект — настільки унікальний, що нічого писати не потрібно. А треба лише робити.

Я бачив чимало проектів, які померли саме з цієї причини. Продукт може бути хорошим, команда відмінною, але якщо немає хоча б приблизного плану, куди йде ваш проект — це проблема велика. Пишіть концепцію, невеликий план розвитку — все що завгодно. Це вам допоможе. Ви будете знати, куди йти.